neděle 16. června 2013

Výtečný domácí celozrnný chléb

Dobrý večer!
Není čas na nějaké dlouhé nezáživné rozmluvy, tohle spěchá! :D Mám pro vás vynikající recept od M* , který jsem sprostě použila a teď vám tu o něm budu básnit, protože je to recept století!
Jedná se o celozrrný bylinkový chléb - pokud jste nikdy předtím chléb nevyráběli tak jako já, ničeho se nebojte, je to v podstatě docela jednoduchý postup.

No, na nic nečekjeme a pusťme se do toho!
Indgredience:
- 300 g celozrnné mouky
- 100 g bílé mouky
- půl kostky kvasnic
- 250 ml teplejšího mléka
- špetka cukru
- sůl
- 3 lžíce nastrouhaného parmezánu
- 1 vejce a 1 na potření
- 3 lžíce oleje
- hrst nasekané bazalky

Postup:
Smícháme obě mouky a uděláme doprostřed důlek, dovnitř rozdrobíme kvasnice a zalijeme troškou !teplejšího! mléka (já to zalila vychlazeným z lednice a než vzešel kvásek, uběhlo půl století) a necháme zkvasit. Kdo netuší, jak vypadá nějaký kvásek tak, jako jsem to nevěděla já - prostě to trošku nabyde a "vypění". Poté přidáme všechno ostatní , kdo nemá parmezán, myslím, že se normálním nastrouhaným sýrem nic nezkazí. Vypracujeme husté těsto a necháme zhruba hodinu kynout. Až těsto hodně nabyde, vytvarujeme z něj bochánek, potřeme ho vajíčkem, dáme na pečící papír na plech a pečeme v troubě při 200° po dobu přibližně 25 minut.



Já byla docela vyklepaná, opravdu to vypadalo jako chleba! :D Pečení pečiva pro mě vždycky byla tak trochu vyšší dívčí a tomu, kdo dokázal upéct housku nebo právě nějaký chléb jsem přisuzovala nadpozemské schopnosti. Takže jsem byla naprosto nadšená a nemohla jsem se dočkat, až chléb vychladne abych ho mochla ochutnat. A dámy, ten výtvor je modré z nebe... Není nic lepšího než pravý domácí pecen chleba :D Ne, opravdu, jsem na sebe hrdá, to za prvé, a za druhé je to vážně vynikající, nezabere to tolik času a víte přesně z čeho pečivo je a máte jistotu, že tam není nic špatného, naopak je tam toho docela dost zdravého.
No, neváhala jsem a musela jsem chlebík nějak zakomponovat do večeře. Ale protože jsem měla chuť na večeři teplou, rozhodla jsem se mít chleba jenom jako takovou menší přílohu.
Z původně plánované lehčí večeře byl pořádný nášup ale můžu s klidným svědomím říct, že tohle byla nejlepší večeře za zhruba předchozí půlrok!
Bože, to bylo výborný!

Z pečení mi zbylo téměř celé rozkvrdlané vajíčko, kterým jsem chléb potírala, tak jsem si udělala svoje posvátné nudličky z Marksu a opekla je na pánvi se zbytkem vajíčka. Nudle jsem posypala syrovátkovým sýrem, domácím bazalkovým pestem a k tomu jsem si namazala pana chlebíka Lučinou Linií.
Skvost, jinak se to popsat nedá, chtěla jsem si to vychutnat a jíst opravdu pomaloučku, ale nešlo to, doslova jsem to sežrala :D Rozhodně doporučuji vyzkoušet, ale pozor - je to návykové a jakmile jednou zkusíte, naplánujete si tuhle skromnou večeři i na dalších pár dní dopředu.


Navíc jsem si toho celozrnného krasavce už namazala do školy na dopolední svačinku, na nákupy na odpolední svačinku, kus plánuju na večeři a k snídani bych ho mohla nějak nacpat do kaše :D ne, to snad ne. I když přikusovat by se dal...


Takže rozhodně to prubněte, za mě všechny palce co mám nahoru a ještě výš :)
Užijte si zítřejší krásný den, já snad už konečně změním barvu svých mrtvolně bílých nohou. Nebo si aspoň koupím svoje vysněné brýle z HM za peníze od babičky k narozeninám :D A také zítra čekejte článek o tom, proč vlastně nejím tu zatracenou zeleninu a ovoce, ach já rebel a největší hříšník na světě!

Mějte se :)

6 komentářů:

  1. moc krásný bochánek, povedl se ti :) no jo, syrovátkový sýr, to je mňamka :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dekuju mockrat :) ja na nej prisla nedavno a stal se soucasti moji lednicove rodiny :D

      Vymazat
  2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  3. jenom nasypu, já se s tim moc nepárám, abych ještě vařila pudink, to b ybyla ztráta mého drahoceného času :D jestli máš neochucený tvaroh tak si ho ještě dochut medem atd., jelikož ten ořechový z lidlu je sám o sobě moc dobrý :)

    OdpovědětVymazat
  4. já mám zase foobii z jakékoliv mouky a tak cpu ovesné vločky všude (ikdyž je to v podstatě to samé, ale mozku neporučíš :D), tuk taky nemám ráda, dávám ho minimum a někdy vůbec :) a jak ty placičky teda děláš? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jo:) No tak lívanečky určitě vyzkouším! :) Tvaroh s ořechama mám, tak aspoň najde využití. Myslím, že jsem v 1. food inspiration dávala recept, ale normálně se jenom smíchají vločky s vajíčkem a petrželkou a osmahne se to jako omeleta, je to výborný :)

      Vymazat

Budu ráda za každou reakci či komentář, na vše se budu snažit odpovědět :)