úterý 25. června 2013

Celozrnné tvarohové koláče

Zdravím :)

Jak jsem se již zmiňovala v předchozím článku, o víkendu jsem pekla svoje první tvarohové koláče. A k tomu se váže docela veselý příběh :D Poslední dobou v naší domácnosti nic nefunguje - vypadává wifina, zaviroval se nám počítač, umřela varná konev a nakonec (a to je pro mě největší tragédie) začala stávkovat trouba. Zavolali jsme nějakého "šikovného" chlapíka, aby nám naši svatyni opravil. Chvíli se s tim mordoval a pak slavnostně prohlásil, že můžeme péct o stošest. Srdíčko mi zaplesalo a tak jsem se pustila do přípravy tvarohových koláčků. Nadšeně jsem je uplácala a utíkala jsem předehřít troubu.. Ale jaké nemilé překvapení mě čekalo - trouba se pro jistotu ani nerozsvítila.
No, dovedete si představit, jak zoufalá situace to byla :D S plechem plným koláčků mě napadaly šílené nápady - mikrovlnka, sporák, nebo je snad vyfénuju? Nakonec jsme usoudili, že nejlepší bude vrazit plech sousedům do trouby. Bylo mi neskutečně trapně, a tak jsem tam radši vyslala nebojácného taťku. Paní sousedka je totiž velká kuchařka, dřív nám pořád cpala nějaké spotřebiče a nejrůznější dózy co zaručeně fungujou a šunčičku udrží čerstvou i třeba měsíc! Taky nikdy nepochopila, že nejím ovoce a zeleninu, takže mě na svátky a narozeniny zásobovala švestkovými buchtami a jahodovými řezy (nojo nojo, já vím, že byste nepohrdli :P). No, zkrátka jsem měla nahnáno, že můj šišatý pokus o koláče nepřijme a radši mi dá pořádnou lekci jak na to. Nakonec se toho ujala a koláče upekla bez zbytečných komentářů.
Možná proto chutnají tak dobře, byly pečeny v přepychové kuchařské troubě :D Ne, přiznávám, jejich troubu jsem zatím neviděla.



Konec tlachání, historie mých výtvorů vás asi moc nezajímá, radši se pustíme do přípravy :) Recept jsem sprostě ukrala od M* , vlastně jsem postupovala téměř přesně podle něj, jen s pár úpravami.

Budeme potřebovat: 
TĚSTO:
- 250 g celozrnné mouky

- 50 g hladké bílé mouky
- půl kostky droždí/kvasnic + trochu vlažného mléka na jejich zalití + špetku cukru
- 60 g rozpuštěného másla
- 35 g třtinového cukru
- špetka soli
- 2 vejce + 1 na potření

NÁPLŇ:
- 1 vanička odtučněného tvarohu

- 100 ml mléka
- 1 lžíce třtinového cukru
- 1 lžíce vanilkového cukru
- 1 lžíce vanilkového pudingového prášku

Postup:
Smíchejte mouky, udělejte důlek, do něj rozdrobte droždí, zasypte špetkou cukru a zalijte vlažným mlékem. Chvíli počkejte a nechte vzejít kvásek. Poté přidejte všechny ostatní ingredience a vypracujte husté těsto - mně to šlo po chvíli míchání vařečkou i normálně rukou v míse, ani jsem to nemusela dávat na vál. Krásně to drží při sobě. Pak přikryjte utěrkou a nechte hodinku kynout.

Po hodině umíchejte tvarohovou náplň a začnětě plácat koláčky :D Dělala jsem to normálně rukama, vyšlo mi to tak na deset středně velkých koláčků. Do nich jsem dělala důlky nejdříve pomoučněnou malou skleničkou (jejím dnem samozřejmě), pak mi ale došla trpělivost a zasáhla jsem i rukama. Nakonec jsem je pořádně naplnila tvarohem, bála jsem se, že v troubě náplň vyteče, ale nic takového se nestalo. Poté potřeme okraje rozkvrdlaným vajíčkem, hodně vám toho vajíčka zbyde, tak si dejte třeba hemenex ;)
Pečeme - já nevím :D nevím jak to paní sousedka pekla, ale v původním receptů Markétka pekla 15-20 minut na 200°C.

Jediné, co příště vylepším - udělám to těsto nižší, nezbylo moc místo na náplň. Prostě budu hloubit větší důlky :D a taky se budu snažit o lepší vzhled, co si budem vyprávět - nejsou to žádní modelové :D Vlastně jsou docela škaredý. Ale vynikající, všichni si je k mému nesmírnému potěšení chválili :)

Takže určitě doporučuju vyzkoušet, teď už je na to čas, škola je skoro pryč, prázdniny klepou na dveře :) Už se těším, až budu mít čas uskutečnit všechny svoje kulinářský plány! Tyhle krasavce šišky zkusím udělat znovu až se vrátím z dovči, již s fungující troubou a menšími estetickými úpravami :D

K snídani, svačině, k večeři... když je upečeno, znáte to!
Doufám, že vám bude chutnat a nenechte si zkazit náladu tou další vlnou hnusnýho depresivního počasí. Můžu vám ale říct, že se mi o to líp cvičí - nejsem zpocená po prvním cviku a navíc vím, že mi venku nic neuteče. Taky jsem nezvykle plná energie - to bude tím koncem školy a vidinou dovolené pod palmami :D
Přeji hezký den! :)


4 komentáře:

  1. Vypadají fakt krásně! A taky musím říct, že se mi v takovýmhle počasí mnohem líp cvičí :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :) Spíš lépe chutnají než vypadají, musím na tom zapracovat :D

      Vymazat
  2. jé ty jsou skoro jak ty koláčky z obchodů, akorát tam jen dodělat další příchutě :)

    OdpovědětVymazat

Budu ráda za každou reakci či komentář, na vše se budu snažit odpovědět :)